Varumärkesidentitet och kommunikation

Hur ser omvärlden på ert varumärke och varför ska kunderna välja just ert? Vilka är era triggers och hur väl stämmer de överens med eran självbild?
Ett varumärkesarbete kan se lite olika ut beroende på vart man vill. En bra start är att man gillar det man ser. Att man vill stå bakom en design som fungerar över tid men även att den kan utvecklas.

Vill man ha snabb konvertering eller få ut sitt budskap så studsigt som möjligt ska man skala bort allt som inte betyder något. Vill man däremot arbeta långsiktigt behöver man vara kreativt och stå stadigt i sin vision och berättelse.
Jag förespråkar båda varianterna där man är strategiskt och varsamt lyssnar av marknaden efter effekterna och drar lärdom av dem.

Hotell Frykenstrand

Mitt arbete…

Anställd som marknadschef och arbetade med att designa ett nytt varumärke, varumärkesmallar, innehåll för sociala medier och restaurangverksamheten till hotellet. Samma arbete för nybyggda Sjöcafeét. Planering och framtagning av musikscen utomhus sommartid. PR, innehåll och sidstruktur av webbplatsen. Marknadsföring, kommunikation och öka synlighet i söket.

Klässbols Lineväveri

Mitt arbete…

Webbdesign och projektledning av ny webbplats, webbutik samt framtagning av livsstilsbilder. Jag anställdes på Klässbols något år senare och arbetade här i fem år med att utöka webbhandeln, synlighet och digitala kommunikation. Jag skapade mätbart innehåll för sociala medier, nyhetsbrev, försäljning på google och META, online-annonsering men även i ett påtagligt varumärkesarbete. Jag drev fotoprojekt för nya och äldre produkter, försåg dessutom media, butiker och samarbetspartner i Sverige och utomlands med nya reklambilder och content till deras mediakanaler.

Best Western Gustaf Fröding hotell & konferens och Best Western Eurostop Örebro

Mitt arbete…

Anställd som marknadschef och arbetade mest med marknadsföring, formgivning och kommunikation. Designa nya koncept och marknadsmaterial. Innehåll och sidstruktur av webbplatsen. Formgav ny varumärkesidentitet och en ny bild- och reklamfilmsbank. Marknadsföring i tidningar och skapa content för sociala medier, Best Westerns plattformar och reseförmedlare. Planera och formge egen företagstidning. Delaktig i långsiktiga varumärkesarbetet och ta fram nya aktiviteter i marknadsmixen, hotellbutik, och utveckling av hotellens verksamheter och samarbeten och PR. Arbetade som marknadschef i två omgångar och då även med Best Western Örebro Eurostop. Mer om det nedan.

PJ Bus Safety – Markskydd för bussar som förhindrar överkörningsolyckor.

Mitt uppdrag..
Namn, värdeord, logotype och grafisk profil. Webbplats, profilmaterial och reklamfilmer.

MARIE LO – Make Up & Care

Mitt arbete…

Webbdesign av webbplats, logotype och grafisk profil samt annonser och annat marknadsmaterial.
Foto Per Olsson, programmering Damir Calusic.

Westra Wermlands Sparbank

Mitt arbete…

Lekfull karta som binder samman Westra Wermlands Sparbanks samtliga kontor. Kartan kan dela upp kontoren och användas separat.
MedIllustratör Erik Axelsson

Värmland Skriver – låt oss berätta noveller från Värmland

Mitt arbete…

Skrivprojektets formgivare och digitala designer sedan 2016.
Formgivit böcker, annonser, content och presentationer. Sedan 2024 driver Bibliotek Värmland projektet.

Se mer böcker och foton här >>

Reisegiganten

Mitt arbete bestod av…

Reisegiganten AS beläget i var under några år ett av de framgångsrikaste företagen i Norge. Köpte du en charterresa, paketresa, karibisk kryssning eller bara en flygbiljett söder ut hos en online-resebyrå var det stor risk att du köpt den via oss. Jag var under ett år företagets Art Director och arbetade med att designa kampanjer för storformat på bussar och stortavlor till tidingsannonser och digitala annonser för riksmedia i de nordiska länderna. Designade även landningssidor, tävlingar, ad-on ikoner. Här lärde jag mig väldigt mycket om digital marknadsföring som banade väg för mitt framtida arbete.


Kill your darlings

Mer frilans, Kreatörerna och Reactor Aktivitesbyrå

Webb, ID, marknadsmaterial…

Logotype, grafisk profil och webbplats åt Trähusfabriken.
Logotype åt Vattentornet i Säffle.
Foto för Wermland Opera.
Logotype och marknadsmaterial Ateljé Malmtorget.
Logotype åt Fieldsports.
Logotype och webbplats åt TRAFAB.
Helhetskoncept åt Scandic Karlstad
Helhetskoncept åt Legends Scandic Karlstad

2022 startade vi Reactor aktivitetsbyrå och Tryck Värmlands Nöjestidning. Vi blev snabbt vi en liten media, reklam och eventbyrå som gav ut Värmlands största nöjestiding under 10 år. Nedan är några grafiska arbeten som logotyper och marknadsmaterial jag formgav.
Läs mer om nöjestidningen och andra tidningar här >>